Instalacja olejowa powinna zapewnić w każdych warunkach pracy silnika doprowadzenie i odprowadzenie oleju, oczyszczenie go z zanieczyszczeń mechanicznych, chłodzenie oraz oddzielenie powietrza od oleju i rozpuszczonych w nim gazów spalinowych (przeciwdziałanie powstawaniu piany). Ilość potrzebnego oleju jest stosunkowo niewielka ? wynosi bowiem 2…5% ilości paliwa. W skład instalacji olejowej płatowca wchodzą zbiorniki oleju, filtry oleju, przewody sztywne i giętkie, zawory zwrotne i opadowe oraz chłodnice oleju. Filtry oleju są zwykle siatkowe lub szczelinowe. Pod względem budowy 'różnią się one od filtrów paliwa większymi wymiarami oczek lub szczelin. W samolotach sportowych stosowane są najczęściej filtry siatkowe odznaczające się prostotą budowy i małymi oporami przepływu. Odróżnia się filtry, w których zanieczyszczony olej dostaje się do wnętrza filtru i z niego zostaje wyssany poprzez siatkowe ścianki na zewnątrz, oraz filtry o odwrotnym kierunku przepływu oleju. Znajomość zasady działania filtru jest ważna ze względu na prawidłowość jego obsługi (czyszczenie). Przewody sztywne i giętkie instalacji olejowych odznaczają się odpowiednio większymi średnicami niż przewody paliwa, a pod względem budowy mają większą odporność na działanie podwyższonych temperatur i znacznie wyższego ciśnienia niż przewody paliwa. Do celów kontrolnych przyjęło się oznaczenie przewodów oleju kolorem brązowym.
Wpis jak najbardziej przydatny.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.